Uw Prepaid-saldo aanvullen kan op drie manieren:
Meer informatie over deze mogelijkheden vindt u terug op de website van Fluvius: https://prepaid.fluvius.be/prepaid-portaal/betalen
Meer informatie over de beschermingsmaatregelen voor huishoudelijke klanten vindt u via https://www.vreg.be/nl/consumentenbescherming-en-sociaal-energiebeleid en https://www.vlaanderen.be/betaal-minder-voor-energie/sociale-maatregelen-voor-energie
Heeft uw commerciële energieleverancier uw contract voor elektriciteit en/of aardgas opgezegd? Dan wordt Fluvius automatisch jouw ‘sociale leverancier’. Zo kunt u toch nog energie gebruiken. Voor elektriciteit wordt Prepaid onmiddellijk geactiveerd wanneer u klant wordt bij de sociale leverancier. Voor aardgas wordt Prepaid geactiveerd wanneer u ook bij Fluvius een betalingsachterstand hebt opgebouwd of wanneer u daar zelf voor kiest. U betaalt dan de energie die u gaat gebruiken op voorhand.
Meer info op prepaid.fluvius.be.
https://www.vreg.be/nl/mogelijkheden-digitale-meter
Een digitale meter met Prepaid functie werkt enkel als u vooraf de meter oplaadt. U kan dan elektriciteit of gas verbruiken tot het opgeladen bedrag opgebruikt is.
Nee, de activering van de Prepaid functie is gratis. U hebt echter wel een digitale meter nodig om gebruik te maken van deze dienst. Fluvius plaatst de digitale meter gratis.
Als uw energieleverancier uw contract opzegt en u niet binnen de 45 kalenderdagen een nieuwe leverancier gezocht of gevonden hebt, dan neemt de netbeheerder uw energielevering over. Fluvius activeert onmiddellijk de Prepaid functie voor uw elektriciteit. Als u uw aardgasfacturen bij de netbeheerder niet betaalt, zal Fluvius de Prepaid functie voor aardgas activeren.
Ja, als klant van de distributienetbeheerder krijgt u onmiddellijk een digitale meter met Prepaid functie voor elektriciteit. Voor aardgas krijgt u dit in principe pas wanneer u uw voorschotfacturen niet betaalt en dus schulden maakt, maar kunt u ook vragen aan Fluvius om dit te activeren zonder schulden.
Nee, u mag dit in geen geval weigeren. De huidige wetgeving verplicht om prepaid te activeren bij klanten met betalingsmoeilijkheden.
Niet meteen. Zodra uw beschikbare saldo minder dan 5 euro bedraagt, verandert de kleur van de smiley op de overzichtspagina van mijndigitalebudgetmeter.be van groen naar oranje. Er verschijnt ook een boodschap over het noodkrediet.
Hebt u aangegeven dat u meldingen wilt ontvangen, dan brengt Fluvius u hierover via mail en/of sms op de hoogte.
Als uw krediet op is, is er zowel voor elektriciteit als gas een “noodkrediet” voorzien van 75 euro (elektriciteit) of 75 euro (gas). Hiermee kan u tijdelijk gewoon verder gebruiken tot u opnieuw hebt opgeladen.
Pas op! Dit noodkrediet is niet gratis en wordt van de volgende opladingen afgehouden.
Hebt u ook het noodkrediet opgebruikt, dan wordt uw stroom beperkt tot 10 ampère, op voorwaarde dat u daar recht op hebt. U kan dan slechts een beperkt aantal elektrische toestellen tegelijk gebruiken, tot maximaal 2 300 watt. Maar ook het verbruik van die 10 ampère is niet gratis, het wordt afgehouden van de volgende opladingen. Als u blijft verbruiken op 10 ampère, kan die functie na een advies van de lokale adviescommissie ook stopgezet worden.
Voor aardgas is zo’n minimumlevering niet mogelijk. Tijdens de winterperiode kan u wel in aanmerking komen voor financiële steun van de Vlaamse overheid om uw aardgasmeter op te laden.
Ja. Het gebruik maken van Prepaid vormt geen belemmering om te veranderen van leverancier. Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden:
Op het moment dat uw nieuw contract start, brengt Fluvius alles voor u in orde. De Prepaid functie wordt automatisch gedeactiveerd. Uw digitale meter werkt dan opnieuw als een gewone digitale meter.
Uw netbeheerder zal de Prepaid functie afsluiten in uw oude woning, en opnieuw activeren in uw nieuwe woning. Het is belangrijk dat u een verhuis daarom tijdig doorgeeft aan uw netbeheerder. Dat kan via het contactformulier van Fluvius: https://prepaid.fluvius.be/ik-verhuis of bel naar 078 35 35 34.
Opgelet, dat is zeker niet altijd het geval. U kan in aanmerking komen voor het sociale maximumtarief voor aardgas en elektriciteit, en dat is een begrensd tarief. Maar als u geen recht hebt op die sociale maximumprijs betaalt u een vastgelegde prijs. Aangezien die prijs een gemiddelde is van de prijzen van de commerciële leveranciers is het zeker niét het meest voordelige tarief. Als u geen schulden meer hebt bij uw netbeheerder hebt u er alle baat bij om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar het meest voordelige energiecontract. Dat kan u vinden door de V-test® te doen, onze online prijsvergelijking.