U hebt verschillende rechten op vlak van:
De beheerder van de centrale bron (VME, syndicus, SHM) moet u op verschillende manieren informeren. Hij moet u ook duidelijke en heldere facturen bezorgen (meer gedetailleerde informatie vindt u hier). En u een jaarlijkse afrekeningsfactuur sturen.
Met een digitale warmtemeter of digitale warmtekostenverdelers moet u gratis maandelijks betrouwbare en nauwkeurige informatie krijgen over de facturering of uw verbruik. Bijvoorbeeld via een online platform.
U hebt ook recht op duidelijke en begrijpbare facturen, herinneringsbrieven en ingebrekestellingen. Verder kan u uitleg vragen over uw factuur, inlichtingen vragen en klachten indienen. Ook moet u informatie krijgen over de klachtenprocedure, ombudsdiensten of alternatieve procedures om geschillen te beslechten.
In elke woning of appartement moet het warmteverbruik gemeten te worden (net zoals bij gas). Elke woning of appartement moet daarvoor 1 meter hebben (net zoals 1 meter voor elektriciteit of aardgas).
Moet er een nieuwe warmtemeter geplaatst worden? Dan moet die op afstand uitleesbaar zijn. Dat is een ‘digitale warmtemeter’. Zo moet u zelf geen meterstanden meer doorgeven.
Hebt u nog een oude meter (dus nog niet digitaal)? Dan moet die ten laatste tegen 2027 vervangen worden door nieuwe.
Soms hebben bestaande gebouwen warmtekostenverdelers op de radiatoren. Een warmtekostenverdeler registreert hoeveel warmte een radiator bij benadering afgeeft.
Dat kan niet bij nieuwbouw en mag enkel als:
Let op:
Warmtekostenverdelers mogen niet gebruikt worden bij nieuwbouw. Ze mogen momenteel wel nog gebruikt worden bij bestaande gebouwen als:
Wordt een gebouw grondig energetisch gerenoveerd? Of worden alle warmtekostenverdelers vervangen? Dan moet er moet overgeschakeld worden naar een individuele warmtemeter. Die meters moeten dan ook op afstand uitleesbaar zijn.
Er zijn een aantal verschillende soorten meters.
Vaak wordt de term “calorimeter” of “caloriemeter” gebruikt. Soms verwijst de term naar een warmtemeter, soms naar warmtekostenverdelers. We raden daarom aan om die termen te verkiezen boven calori(e)meter. Zo is er geen verwarring mogelijk.
Hier kan u eveneens meer informatie terugvinden: https://www.vreg.be/nl/soorten-meters-voor-verwarming-koeling-en-warm-water.
Controle en toezicht op de goede werking is een federale bevoegdheid. Binnen de FOD Economie houdt de Dienst Metrologie toezicht op de naleving van de regels bij het gebruik van meters. Hebt u vragen rond de kwaliteit en correcte werking van de meters? Dan kunt u bij hen terecht.
Warmtemeters (integrale type) zijn verplicht:
Ieder appartement moet een eigen warmtemeter hebben om te meten hoeveel warmte er is verbruikt. Iedere nieuwe meter moet op afstand uitleesbaar zijn (‘digitale warmtemeter’). Alle individuele verbruiksmeters moeten ten laatste op 1 januari 2027 op afstand uitleesbaar zijn. Dat kan door de bestaande meters aan te passen, of door ze te vervangen.
Watermeters zijn toegelaten voor het meten van het warmwaterverbruik, wanneer het warme water centraal wordt opgewekt.
Soms hebben bestaande gebouwen warmtekostenverdelers op de radiatoren. Een warmtekostenverdeler is een apparaatje dat registreert hoeveel warmte een radiator bij benadering afgeeft. Dat kan niet bij nieuwbouw en mag enkel als:
Wordt een gebouw grondig energetisch gerenoveerd? Of worden alle warmtekostenverdelers vervangen? Dan moet er overgeschakeld worden naar een individuele warmtemeter.
De hoeveelheid geleverde warmte kan worden uitgedrukt in
een veelvoud van de eenheid Wh (watt-uur), meestal kWh of MWh (kilowatt-uur of megawatt-uur);
een veelvoud van de eenheid J (joule), meestal MJ of GJ (megajoule of gigajoule). 1 kWh is dezelfde hoeveelheid warmte als 3,6 MJ (megajoule);
om warm water te meten, wordt soms een volume gebruikt: liter of m3.
Warmtekostenverdelers laten enkel een getal zien zonder eenheid. Op zich meten warmtekostenverdelers geen warmte. Maar ze vergelijken hoeveel ieder appartement in vergelijking met de andere appartementen heeft verbruikt.
De beheerder van de centrale bron (de vereniging van mede-eigenaars, de syndicus of de sociale huisvestingsmaatschappij) moet daarvoor zorgen. Vaak doen zij een beroep op een metingbedrijf. De contactgegevens van het metingbedrijf staan normaal gezien op de factuur die u ontvangt.
Vindt u dat u niet de informatie of facturen krijgt waar u recht op hebt? Dan kan u een klacht indienen bij de vereniging van mede-eigenaars, de syndicus of de sociale huisvestingsmaatschappij. Lossen zijn uw klacht niet of onvoldoende op? Dan kan u terecht bij de federale ombudsdienst of bij de VREG.
Er zijn 3 soorten kosten voor het beheer van de centrale bron:
De onderhoudskosten en overige kosten (2 en 3) worden volledig als een gemeenschappelijke kost beschouwd.
De VME of SHM heeft een verdeelsleutel om de gemeenschappelijke kosten te verdelen over de bewoners. Vaak staat dat in verhouding tot de aandelen in de mede-eigendom. Zijn er geen concrete afspraken over zijn gemaakt? Dan betaalt iedere wooneenheid evenveel in de kosten.
De energiekosten (1) bestaan uit twee stukken. De verdeling in die twee stukken gebeurt volgens een vast percentage.
In een appartementsgebouw met een gemeenschappelijke verwarming wordt de warmte opgewekt in een centraal opgestelde verwarmingsinstallatie. Die warmte wordt via leidingen verdeeld naar de verschillende appartementen.
Een deel van de warmte kan gebruikt worden voor de verwarming van gemeenschappelijke delen van het gebouw. Daarnaast gaat er tijdens de verdeling van de warmte een deel verloren. Die warmte wordt niet gemeten door de individuele verbruiksmeters, maar dat wil niet zeggen dat dat geen nuttige warmte is. Die warmteverliezen komen grotendeels in de appartementen en/of gemeenschappelijke delen terecht.
Daarom is er een deel van de energiekosten dat behandeld wordt als een gemeenschappelijke kost. Iedereen draagt eraan bij volgens een vaste verdeelsleutel.
Hebt u een factuur die gebaseerd is op het werkelijk verbruik of de meetgegevens van de warmtekostenverdelers? Dan moet die factuur de huidige actuele prijzen en het werkelijke verbruik van energie of de totale warmtekosten en meetgegevens van de warmtekostenverdelers vermelden. De factuur moet ook informatie vermelden over:
De betrokken partijen (VME, syndicus, SHM, metingbedrijf) moeten die regels rond facturatie en kostenverdeling respecteren.
Hebt u klachten over uw factuur? Of over de kostenverdeling? Dan kan u uitleg vragen over uw factuur. In of bij uw factuur vindt u informatie vinden over klachtenprocedures, ombudsdiensten of alternatieve geschillenbeslechtingsmechanismen.
U spreekt best eerst de beheerder van de centrale bron aan: de VME, de syndicus, de SHM of het metingbedrijf bij klachten. Lossen zij uw klacht niet of onvoldoende op? Dan kan u terecht bij de federale ombudsdienst? Levert ook dat niet het gewenste resultaat op? Dan kan u ook een klacht indienen bij de VREG via klachten@vreg.be.