Om de meest kwetsbare energieconsumenten te beschermen en te verzekeren van aardgas, elektriciteit en warmte, werd de sociale maximumprijs in het leven geroepen. Wie recht heeft op die sociale maximumprijs – ook omschreven als sociaal tarief – is in Vlaanderen een zogenaamde ' beschermde klant '. Het sociaal tarief wordt alleen toegekend aan personen en gezinnen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen. Het is de federale overheid die bepaalt of u al dan niet recht hebt op de sociale maximumprijs.
De sociale maximumprijs ligt lager dan het normale tarief voor aardgas, elektriciteit en warmte, en is in heel België dezelfde. Alle energieleveranciers hanteren verplicht hetzelfde sociaal tarief, van leverancier veranderen heeft dus als beschermde klant geen zin. Als u recht hebt op de sociale maximumprijzen krijgt u deze ook als klant bij de netbeheerder. Zowel gezinnen met een gewone meter als met een budgetmeter kunnen recht hebben op de sociale maximumprijs.
De VREG is niet bevoegd voor sociale maximumprijzen. Het is de CREG , de federale energieregulator, die de sociale maximumprijs vastlegt. Om de sociale maximumprijs te bepalen, wordt elke drie maanden gezocht naar de goedkoopste leverancier in het goedkoopste netgebied in België. Op de website van de CREG vindt u de meest recente sociale maximumprijzen voor elektriciteit en aardgas.
Er bestaan verschillende sociale maximumprijzen voor elektriciteit:
Naast de verlaagde prijs voor aardgas, elektriciteit en warmte geeft ook de Vlaamse regering beschermde klanten een aantal extra voordelen om hun energiekosten te beperken: